Schieten met 'Lucht & Kruit'

in verschillende wapengroepen en schietsportdisciplines

Wapengroepen

Een wapengroep is een indeling waarbij met afzonderlijke, doch binnen de desbetreffende groep vallende, wapensoorten de schietsport wordt beoefend. [definitie]
Bron:
De landelijk overkoepelende Koninklijke Nederlandse Schietsport Associatie (KNSA) kent binnen haar organisatie verschillende wapengroepen, zoals:

Schietsportdisciplines

Een schietsportdiscipline is een bepaald soort wedstrijd, met een bepaald soort wapen, met een bepaald aantal schoten, in een bepaalde houding, op een bepaalde afstand, op een bepaalde schietschijf, in een bepaalde tijd. En alsof dat al niet genoeg is, kent men in de schietsport vele soorten wapens, kalibers, afstanden, houdingen en aantallen schoten. Daarom maken we hieronder een eerste en wat basalere indeling in maar twee disciplines: 'lucht & kruit'.

'Lucht'

Voor de beoefening van de schietsport is een (sport)wapen nodig. Een beginnende (sport)schutter mag volgens de Nederlandse wetgeving meteen een eigen luchtdrukwapen aanschaffen, maar (nog) geen vuurwapen. Mede daarom zijn de luchtdrukdisciplines (luchtgeweer/luchtpistool) bij uitstek geschikt voor personen die net kennismaken c.q. beginnen met de schietsport. Ook de basistechnieken van het geweer- en pistoolschieten (klein- en grootkaliber) kunnen met luchtdrukwapens goed worden aangeleerd.

'Kruit'

Gelet op de relatief hoge aanschafkosten van een schietsportwapen, maar ook vanwege het feit dat een schutter pas na enige tijd — minimaal één jaar lidmaatschap van een bij de KNSA aangesloten schietsportvereniging — een eigen vuurwapen mag aanschaffen, kan de schutter (vooreerst) ook gebruik maken van zogenaamde 'verenigingswapens'. Dit zijn wapens die binnen de vereniging beschikbaar zijn. Eén of meerdere leden van de vereniging hebben een verlof voor deze wapens en mogen deze op de schietbaan overdragen aan een schutter. Zo kan iemand eerst kennismaken met verschillende schietsportonderdelen voordat hij of zij een keuze maakt voor een bepaalde discipline, en daarna voor de eventuele aanschaf van een eigen wapen dat geschikt is voor de beoefening van die discipline.

Om zo veel mogelijk verschillende soorten disciplines te kunnen beoefenen heeft SV Cerberus zich aangesloten bij de onderstaande schietverenigingen.

LSV Noarderloft (lucht)

LSV Noarderloft is de enige vereniging in haar soort; alleen voor luchtschutters!
We bieden elke mogelijke discipline. 10, 25, 35 of 100 meter? Wij hebben het allemaal!
Wil je liever gewoon een beetje plinken? Of wil je oefenen voor Field Target, of Hunter Field Target?
Bij ons ben je aan het juiste adres!
Peinderwei 41b, De Tike
SV Cerberus maakt voor het schieten met 'lucht' dan ook graag gebruik — via lidmaatschap — van de schietbanen, gelegen op een unieke locatie, van deze eveneens unieke (lucht)schietvereniging:

LSV Noarderloft !

SV De Vrijheid (kruit)

SV Cerberus beschikt zelf niet over schietbanen, en maakt
derhalve gebruik van de schietbanen gefaciliteerd door de
SISL – Stichting Indoor Schietbaan Leeuwarden.

Dit gebeurt via lidmaatschap bij de grootste en gezelligste
club van Leeuwarden: Schietsportvereniging "De Vrijheid"!

S.V. "De Vrijheid" – Leeuwarden